15 juni 2009

Eftertanke före

Bloggandet har för ett tag legat i träda och tröskeln att åter rita några rader är hög. Nu har jag dock funderat i flera dagar på att meddela omvärlden något som observerades på Fredagen. Detta är på intet sätt något speciellt, utan händer troligan alla dagar i veckan och kan kanske ses som systematiskt, men offentliggörs allt för sällan.
Efter arbetsdagens slut är C snäll och hämtar upp mig i sin SAAB utanför kontoret för lite umgänge (jag vet, inga plusspoäng på bilvalet men jag gillar henne iallafall). Det första som händer, eller rättare det andra, är att "bilen" plingar och plongar och meddelar på en display att lyset inte fungerar, vilket växlas med att det kommer meddelande om att spolarvätskan är slut. C säger att den varnat för spolarvätskan de sista 2 månaderna/200 milen men att det verkar inte påverka att det fortfarande går att spola vatten på vindrutan. Dock verkar meddelandet om att lyset inte fungerar vara något mer korrekt eftersom vänster framljus inte lyser som det skall. Nåväl, vi åker norrut och efter ett tag ser jag längre fram på mototvägen att det står en bil i vägkanten. Min direkta kommentar till C, på 600meters håll, är "kolla, där står ytterligare en SAAB som är trasig". Hon garvar och tror inte jag kan se det på det avståndet. Men mycket riktigt, när vi kommer närmare visar det sig att det är en hyfsat ny svart SAAB 93 som uppenbart har motorhaveri då motorhuven är öppen och föraren står bredvid i regnet med mobiltelefonen vid örat och ser jävligt förbannad ut. Som vanligt passar den gamla hederliga kommentaren "vad var det jag sa" som handen i handsken.

Vi fortsätter framåt och efter ett antal hundra meter ser vi att det pågår en bogsering 1Km längre fram på vägen. Jag säger som vanligt -"kolla, en SAAB som har havererat". C tycker att det är omöjligt att se det på det avståndet och säger att hon seriöst skall överväga att byta ut sin "bil" mot en riktig bil om det verkligen är en SAAB. När vi närmar oss så framgår det? Just det, det är en SAAB 95 som bogseras av en Volvo! C: -"Ja, ja, den kanske inte är bra men den va iallafall billig och hade det inte varit för det skulle jag aldrig ha köpt den!". Tillochmed jag kan uppfatta vissa nyanser i uttal och väljer att inte kommentera bilvalet mer, iallafall inte idag, för att inte sabotera kvällen.
Lärdommar av detta?: 1. Om du ser ett havererat fordon i vägkanten så är bästa gissningen att det är en SAAB (ca. 62% sannorlikhet). 2. SAAB:ar fungerar extra dåligt när det regnar och är blött på vägarna. 3. SAAB:ar är också extra känsliga för värme och börjar vanligen koka vid +25 grader (speciellt SAAB 93). 4. SAAB-ägare vet ofta att dom gjort ett dåligt val så fort dom hämtat bilen, men det betyder inte att du inte ska tala om det för dem iallafall. 5. Köp aldrig en SAAB!

Svårt att förstå att von Koenigsegg vill köpa in sig i ett företag som serieproducerat hempul sedan mitten av 70talet!

En Koenigseggägare som dumpat bilen i skogen. Förmodligen för att han skäms för att det nu bara är en SAAB!

1 kommentar: