25 maj 2009

Dialekt

Hör och häpna, jag har hört att det finns folk som klarar av att förstöra den skånska dialekten! Ja, jag förstår att du inte tror det är möjligt att förstöra något som redan är trasigt men det är faktiskt sant. Det har länge ryktats att skånskan är vårt lands uslaste dialekt men det är trotts detta möjligt att göra den värre (jag pratar nu inte om danska som är ett utländskt fult språk). Tänk dig en skåning som betonar bokstaven R som den låter i det rikssvenska alfabetet. Det blir en helt absurd kombination som får trummhinnorna att bågna och både hammaren och städet skriker efter att få komma tillbaka till smedjan för nedsmältning. Även om jag själv inte är en vältalig person och även händelsevis fuskar i uttalet så måste jag ändå slå ett slag för språkvård. Om nu skåne skall tillhöra Sverige så borde det avsättas ytterligare kommunala skattepengar i samtliga kommuner söder om Perstorp för omvandling av denna avart till dialekt. Och dessutom; det heter inte "ett apelsin" och inte heller "ett spik". Vakna för helvete!

3 kommentarer:

  1. Du menar Björn Ranelid? Han är bäst.

    SvaraRadera
  2. Jo, han e lagom cool bara man bortser från dialekten.

    SvaraRadera
  3. Håller så mycket med dig om skånskan! Verkligen hemskt. Gör nåt! Nu!
    Fel om apelsin, som betyder ett äpple från kina, man kan visste säga ett apelsin.

    SvaraRadera