18 februari 2009

Alla dessa val....

Företaget har innfört en ny regel om att personalen bara får spara 30 dagar semester totalt. Detta kan tyckas som en helt rimlig och marknasmässig regel, men det belyser helt plötsligt en massa val som jag tidigare inte reflekterat över.
Jag har idag 39 sparade dagar efter drygt 11 års anställning och det medför att jag bör ta ut de överstående 9 dagarna i semester eller betalning, detta förutom de dagar jag har kvar på årets semester. Nå, ska jag då ta ut dessa 9 dagar i betalning, för ta ut alla i ledighet innan Aprill hinner jag inte, och således få lite extra cash? Eller ska jag ta ut fler än 9 dgr, låt säga 19 dgr i betalning för att få ännu mera cash, även om det mesta går till den förbannade skatten? Eftersom jag har 35 dagars semester om året så blir det oftast att det blir några dagar kvar som sparas till nästa år och då har jag ju snart byggt upp en ny pott.... Eller ska jag helt sonika spara så många dagar som möjligt i väntan på sämre tider? Jag och Magnus har diskuterat detta i oändlighet men kommer bara fram till att det inte finns ett rätt svar, utan "det beror på". Helt onödigt diskution och ett i-landsproblem kan tyckas men det gör inte frågeställningen mindre aktuell och svårlöst. Jag vill ha val mellan bra och dåligt så att jag kan välja bra, men i den här frågan känner jag mig lite som en dator som skall välja mellan 1 och 1 utan slumpvalsgenerator.

Varför alla dessa jävla val?????



Imorgon bär det iväg till Riksgränsens kalla och snöbelagda landskap för lite kalasande och förhoppningsvis lite brädåkande. Just nu känns det lite vemodigt att åka iväg, för jag trivs som vanligt bäst hemma, men förhoppningsvis går det över när jag väl sitter på planet mot Kiruna....
Ska försöka komma åt någon Internetkoppling för att knåpa ihop en aktuell lägesrapport men eftersom det är i riktiga Norrland så finns det inga garantier för att dom över huvud taget har hört talas om Internet och det finns en viss risk att jag måste faxa in en rapport.....




Ett litet tips!
Om du har tråkigt kan du leka leken "gör rätt val" genom att skriva ut valen här nere och sen ta fram kritorna och färglägga den!!

3 kommentarer:

  1. Hej å hå till gruvan vi gå

    SvaraRadera
  2. Det är fult att ljuga. Du ska åka tåg i 24 timmar. inte flyga i en. Det är skillnad det. Har du 35 dagars semester om året, betald övertid och fast lön med fet bonus? inte visste jag att du var fransman??

    SvaraRadera