9 mars 2009

kognitivt beteende

Back efter att resettat passwordet som man say in Svenska

Har gjort en liten reflektion över det skiftande mänskliga beteendet i olika situationer. Känner du igen situationen när det är bilkö och bilen framför kör lite långsammare än dom som är framförframför så at säga? Man känner genast en längtan att köra om och fylla luckan och gör man inte det så kommer deffinitivt någon annan att göra det. Man vill liksom inte att det ska finnas en massa outnyttjat utrymme på vägen när det änå är kö!!!
Nåväl, efter att ha åkt buss ett antal ggr så kan jag meddela att ovan fenomen gäller inte i busskön. Scenariot ser ut som följer: det finns en busskur vid hållplatsen som på sin höjd rymmer 6-7 personer om dom tränger ihop sig, så om det inte hällregnar så står det oftast 3 personer där och näste man som kommer till hållplatsen ställer sig således direkt till vänster om hållplatsen och börjar då "utanförkön". Näste man som kommer går INTE in i kuren om det står någon utanför utan ställer sig till vänster om den/de personer som startat "utanförkön". Detta sker även om det bara står en person i kuren men om kuren är tom, då kan en, och bara en, person gå in i kuren och ställa sig. Imorse kom jag som andra person till kuren och istället för att gå in så stälde jag mig till vänster utanför och för att exprimentera lite extra så ställde jag mig 3-4 meter ifrån kuren. Tror du någon gick förbi in i kuren eller stälde sig närmare kuren? Nope, jag hade startat "utanförkön" och även om person 6 och vidare tittade lite konstigt när dom hamnade utanför hållplatsområdet så gick dom inte emellan..... Flera gick till ochmed fram till kuren och hämtade en tidning, blängde lite på det tomma utrymmet men gick sedan snällt längst bak i kön!!!! Min teori är att det är en masspsykos. De gånger jag har gått förbi kön in i kuren tittar folk konstigt men det är tydligen även tabu att prata i kön så ingen säger något.
Ibland kan man ha roligt i det lilla :-)



4 kommentarer:

  1. jag tror helt enkelt att du skrämmer folk. :-)

    SvaraRadera
  2. Men varför åker du nu buss?? Det måste du väl berätta.... För oss som inte vet?

    SvaraRadera
  3. Åhhh vad roligt!!! Tack för att jag får skratta skönt!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Ulf, du skrämmer nog folk. Prova att åka utan vapen, men med kläder på.

    SvaraRadera