18 mars 2009

Stavning och meningsuppbyggnad

Jag kan villigt erkänna att stavning inte är, och aldrig har varit, en av mina starka sidor och jag tar således inte "åt mig" av vederkvicka påhopp i kommentarformat. Väl detta sagt så önskar jag trotts detta mer än gärna synpunkter på följande, vare sig jag har rätt eller, fan trot, fel.
Jag har återkommande under de senaste åren tyckt mig se en förändring i användandet av ordet "dem" vilket hos mig skapar stor irritation. Jag anser, möjligtvis i min ringa enfald, att ordet "dem" skall användas i sammanhang som följer:

-Jag skall fråga dem om det är korrekt.

-Jag har inget otalt med dem.

-Det ryktas att regeringen inte uppskattar dem.

Jag tycker således att ordet används felaktigt i följande fall:

-Dem frågar aldrig mig om det är korrekt.

-Dem har något otalt med mig.

-Det ryktas att dem inte uppskattar regeringen.

Således är min fråga: skall inte de sista 3 meningarna istället skrivas med ordet "de" eller "dom"? Detta är enligt mig en återkommande felanvändning av ordet som drar föga uppmärksamhet till sig hos gemene man men irriterar mig till den milda grad att jag måste skriva ett inlägg om det och be om hjälp.... Du kan kanske tycka att detta inte är stort mer fel än ett och annat stavfel, men jag anser att allt medan ett stavfel oftast härhör från slarv, eller från dålig syn och tjocka fingrar a Magoo, så är användandet av felaktiga ord en mycket större styggelse.

Kommentarer? Är jag ute och cyklar (igen)? Har jag läst ordboken upp och ned (igen)? Är min uppfattningsförmåga sämre än en grävlings (igen)? Eller har jag som vanligt rätt (igen och igen)?!?!?


3 kommentarer:

  1. It's tricky. Men här är facit. Dom är talspråk och skrivs aldrig. Om du är osäker på de eller dem så kan du testa att byta mot vi/oss. Vi eller oss är oftare lättare att göra rätt på, så testa att byta (de mot vi, dem mot oss).

    Så det handlar inte om "dom eller dem". Det handlar om "De eller Dem". "Dom" utgår i skrift. I dina fraser ovan så har du rätt på de tre första och du ska använda "de" i de tre sista.

    SvaraRadera
  2. För övrigt tycker jag att smileys och ... inte heller skall användas i skrift.
    Pröva att använda word eller något för att editera dina texter i så att du kan nyttja stavningskontrollen.

    Rättstavade texter med skriv- istället för talspråk blir lättare att läsa!

    Till sist vill jag slå ett slag för semikolonet. Det har glömts bort länge; men kan användas som en starkare avgränsning än komma, men svagare än punkt. Coolt, tycker jag.

    Wiki illustrerar med en fin gammal text av Frans G Bengtsson:

    Många oroliga män foro bort från Skåne med Bue och Vagn och hade ingen lycka i Hjörungavåg; andra följde Styrbjörn till Uppsala och föllo med honom. (Röde Orm, av Frans G. Bengtsson)

    SvaraRadera
  3. själv undrar jag vad du dillar om? DEM är en gammelösttysk akronym för OSTDEEUTCHE MARK.
    Men, sej mej hur är det egentligen med dej?
    Där har du riktig ångest!

    SvaraRadera