23 mars 2009

Sjukfrånvaro=längre liv?

Sitter å läser årsredovisningen för företaget där jag är antälld och kan inte låta bli att reflektera över siffrorna för sjukfrånvaro. Enl. redovisningen är kvinnor sjuka 2,6% av sin arbetstid medan männen bara är sjuka 1,5% av tiden. Vad kan man utläsa av detta? Ja, en tolkning skulle kunna vara att det finansiellt är sämre att anställa kvinnor då dom är mer sjuka än männen. Men samtidigt är det ofta så att kvinnor i gemen är billigare (lägre lön) än männen så det kanske jämnar ut sig? Men samtidigt måste vi då beakta att löneskillnaderna minskar drastiskt och således borde det ställas krav på att när en kvinna får högre lön skall hon dessutom bli friskare! Skall tilläggas att det företag jag är anställd på inte riktigt kan jämnställas med en en industriarbetsplats och det föreligger heller ingen skillnad i typ av arbete mellan män och kvinnor. Förutom detta frmgår det tydligt att yngre har lägre sjukfrånvaro än äldre så om det skall anställas kvinnor skall dom vara unga för att ha en sjukfrånvaro i paritet med äldre män. Reflektion 2 på ämnet är att kvinnor i Sverige i gemen blir 4-4,5 år äldre än män. Vad händer om vi kopplar detta till sjukfrånvaron? Ponera att ett arbetsliv sträcker sig mellan det att man fyllt 20 till pension på 65. Då är ett arbetsliv 45år och anta därefter att vi arbetar ca. 200 dgr per år vilket ger 9000 dagar. Om jag då, med förutsättning att alla har samma arbetsplats under arbetslivet, beräknar sjukfrånvaron så får man till resultat att män är sjuka 135 dgr medan kvinnor är sjuka 234 dgr vilket ger en skillnad på 99 dgr. Dock måste detta kompenseras med att ca. 1,8 år (360arb dgr) försvinner för kvinnor pga. barnafödande och hemmavarande med barn (i detta har jag beaktat att även en del män är hemmavarande vilket ger ett snitt på o,2år för män). Således är kvinnor egentligen sjuka 2,7% vilket ger en skillnad på 108 dagar, således 0,54år eller 48,600 minuter med 7,5tim arbetsdag. (Jo, jag vet att det kan anses att min logik haltar en del här men jag har valt att bortse från detta.) Om detta kopplas till en förlängning i livstid bör det ge att en sjukdag från arbetet ger en förlängd livslängd på 15,2 dagar!!! För mig personligen är detta en katastrof då jag inte haft en sjukdag sedan November 1996 lika med att jag, om man räknar på ett snitt av 1,5% (3dgr) sjukskrivning/år, förkortat mitt liv med 547 dagar = 1,5 år!! Jag känner genast att jag skulle behöva bli långtidssjukskriven så att jag lever längre och kan arbeta längre då jag sedan tidigare räknat ut att om jag skall kunna föra ett drägligt liv efter pension måste arbeta tills jag fyllt minst 75.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar